تبلیغات
جوهر ناآرام - درباره ی حرکت جوهری
 

درباره ی حرکت جوهری

نوشته شده توسط :صادق ابراهیمی
شنبه 31 تیر 1391-05:17 ب.ظ

اول خواستم این رو به عنوان نظر برای پست خانوم بهنام بزارم ولی طولانی بود و نشد. مجبور شدم پست بزارم.

سه سال پیش در یک مقاله در سایت فیزیک هوپا(hupaa.com) در مقاله ای به نام ((

کنکاشی در ماهیت ماده ، فضا و زمان

)) اینم لینکش: کنکاش. در مورد ماهیت جرم چیزهایی خواندم که بی ربط به نظریه ی حرکت جوهری نبود.

نوشته بود که جرم حاصل حرکت اجزای فضا و حجم است. و اجزای فضا اگر ساکن باشند بصورت فضای خالی دیده می شوند و اگر در حال حرکت باشند, دارای جرم می شوند. وقتی یک جرم سرعت می گیرد, طبیعتا فضا با او مقابله می کند و اوباید فضای روبرویش را بشکافد و جابجا کند و افزایش جرم حاصل از سرعت, نتیجه ی همین القای حرکت به اجزای فضای روبرست. حداکثر سرعت جابجایی اجزای فضا به اندازه ی سرعت نور است, بنابراین اگر فرض کنیم سرعت یک جسم بیشتر از نور باشد, متوجه می شویم که اجزای فضا نمی توانند با آن سرعت از جلوی راه جسم کنار بروند و سر راهش می مانند( بوقم فایده نداره!! ) و در اصل تمام فضا بر آن جسم فشار وارد می کند( جرم بینهایت ) و سرعت بالاتر از نور غیر ممکن می شود به استثنای یک شکل: بشقاب پرنده. چون در هنگام حرکت با چرخشش, کمک به کنار رفتن فضای مقابل می کند.( من زیاد خبر ندارم ولی خوب شاید علت رصد اجرام آسمانی با سرعت میلیون ها کیلومتر بر ثانیه هم همین چرخش سرسام آورشان باشد. البته اگر چرخش داشته باشند. )

اگر به نظریه های قبل ملاصدرا نگاه کنیم , خدا دنیا را خلق می کند و هر وقت که خواست, آن را از بین می برد. مشکلی که پیش آمده است این است که هیچ حرفی از رابطه ی خالق و مخلوق در بین این دو فاصله ی زمانی مطرح نمی شود, در حالی که با یک حساب سرانگشتی, مخلوق در این وسط هم نیازمند خالق است. اصلا معنی ندارد مخلوقی که در ایجاد شدنش نیازمند است, در بودنش مستقل باشد. این را می دانیم و مسلمانان قبل از ملاصدرا هم می دانستند ولی ایشان این ارتباط دائمی را در یکی از موارد مشخص کردند و نظریه دادند. البته این حرف که خدا دنیا را ساخت و رفت کنار را یهود, در زمان پیامبر اسلام (ص)  هم می گفتند که در کلام وحی می بینیم :(( و یهود گفتند دست خدا بسته است. دستهای خودشان بسته باد و لعنت شدند به سزای آنچه گفتند, بلکه هر دو دست خدا باز است و هر گونه که بخواهد می بخشد. و قطعا انچه از جانب پروردگارت به سوی تو فرود آمده بر طغیان و کفر بسیاری از ایشان خواهد افزود و تا روز قیامت میانشان دشمنی و کینه افکندیم. هربار که آتشی برای پیکار برافروختند, خدا آن را خاموش ساخت. و در زمین به فساد می کوشند و خدا مفسدان را دوست ندارد.)) مائده, 64. این همان حرفی است که تا زمان حال ادامه پیدا کرده و به شکل مثل معروف ((ساعت ساز)) تبدیل شده است که خدا مانند یک ساعت ساز دنیا را ساخت و آنچنان خوب ساخت که خودش بر طبق برنامه به پیش برود. در مورد امکان چنین اتفاقی: در مورد رخ دادن یک اتفاق چند زمینه لازم است. 1) ابتدا کار باید شدنی باشد. مثلا اگر بگویند آیا خدا می تواند سنگی بسازد که از خودش بزرگ تر باشد, اصلا کار نشدنی است و خدا اندازه و مکان ندارد که چیزی از او بزرگتر یا کوچک تر باشد. در این مورد هم از نظر من به عنوان یک دانشجوی پزشکی, معنی ندارد که مخلوقی که در ایجاد شدنش نیازمند است, در بودنش نیازمند نباشد. قبل از اینکه او بخواهد, هیچ نبود پس هر چه گرفت را از او گرفت و هر چه دارد را از او دارد در هر لحظه از بودنش. 2) بر فرض هم که کار شدنی باشد, باید خدا هم بخواهد چنین کاری بکند. ولی اگر کسی با کتاب خدا آشنایی داشته باشد اولین جبهه گیری ای که خواهد داشت این است که خدا هیچوقت نمی خواهد دنیا را از خود مستقل ببیند و او بسیار متکبر است و به قدرتش می نازد و هیچکس را در دستور دادنش شریک نمی گرداند. 3) و در آخر, اگر این کار شدنی بود و خدا هم خواست و انجام شد, دلیل بر بسته بودن دست خدا نیست و او هر وقت که بخواهد, در دنیا تغییری می دهد و پیامبر می فرستد( بر خلاف خود ادعای یهود ) و معجزه اش را بر سحر غالب می کند تا بندگانش را هدایت کند و به هر که بخواهد می بخشد.





نظرات() 


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


نویسندگان:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox